Afgelopen week bereikte ons het droevige nieuws dat ons zeer betrokken Ere-lid Piet Beenkens is overleden. Tijdens zijn laatste reis door Mheer hebben wij hem een laatste groet gebracht.

Pietsje, veer geunt dich enorm missen! In gedachte bie eederean dea dich leef heat!

Op zondag 25 februari 2024 organiseert Wandelcomité Mheer haar 47e Heuvelland Wandeltocht. Wandelaars kunnen kiezen uit de afstanden 7, 13, en 22 kilometer. De routes van onze wandeltocht voeren door het mooie heuvelachtige gebied rond Mheer. De wandelaars op de 13 en 22 km. bereiken via landelijk gelegen gehuchten en buurtschappen als De Tatert, Heerkuil, Libeek en Moerslag het Savelsbos, een oud en typisch Zuid-Limburgs hellingbos. Via de rond St. Geertruid gelegen landerijen bereiken de wandelaars de grote rustplaats in Eckelrade. Na de rust vervolgen de wandelaars hun tocht door dit karakteristieke dorp met zijn lintbebouwing en markante boerderijen.

De 22 km. voert de wandelaars in een extra lus grotendeels weer langs en door het Savelsbos. Dit bos wordt doorsneden door vele grotere en kleine droogdalen, in deze streek grubben genoemd. De hellingen zijn begroeid met vele volwassen, hoge bomen in een grote diversiteit. Op vele plaatsen zijn de sporen te zien van de verschillende dieren die hier hun leefgebied hebben o.a. dassen en vossen.

Samen met de deelnemers aan de 13 km. verlaten de wandelaars van de 22 km na de tweede rust weer Eckelrade. Het laatste deel van de tochten loopt over overwegend veldwegen op een iets hoger gelegen plateau met mooie vergezichten op het golvend heuvelland en op de omliggende dorpen rond Mheer.
De wandelaars op de 7 km. volgen voor een deel dezelfde route als de deelnemers op de langere afstanden maar blijven wat dichter in de buurt van Mheer en hebben een eigen rustplaats.

Men kan vanaf 8.00 uur inschrijven in de Harmoniezaal, tegenover de kerk, Dorpstraat 1 in Mheer. De inschrijving loopt van 8 tot 12 uur voor de 22 km, tot 13 uur voor de 13 km. en tot 14 uur voor de 7 km. De inschrijving bedraagt € 2.50 met verenigingsstempel. Leden van een erkende wandelbond krijgen op vertoon van hun lidmaatschapskaart 1 euro korting op het inschrijfgeld. Een herinneringssticker is bij de afmeldtafel te krijgen.
I.v.m. de weers- en terreingesteldheid in deze tijd van het jaar, raden wij stevig en waterdicht schoeisel aan.

Mheer is met openbaar vervoer makkelijk te bereiken met lijn 57 vanaf het N.S.-station in Maastricht en met lijn 657 vanaf het busstation in Gulpen.

Voor nadere informatie: R. Lemlijn, tel. 043-4571369

Graag tot ziens in Mheer op zondag 25 februari.