Het orkest is een traditioneel symphonish harmonieorkest. Het bestaat uit ongeveer 75 muzikanten. Het orkest speelt uiteenlopende stijlen van muziek, van symphoniën tot marsen, van koralen tot lichte muziek.

Koninklijke Harmonie St. Cecilia Mheer komt uit in de eerste divisie.

De harmonie komt uit het Zuid-Limburgse dorpje Mheer, ongeveer 10 km ten zuid-oosten van Maastricht. De afstand tot de Belgische grens wordt uitgedrukt in meters. Andere dorpen in de buurt zijn St. Geertruid, Banholt, Noorbeek en Eijsden (elk van deze dorpen heeft overigens minimaal 1 eigen orkest).

In Limburg is de harmonie- en fanfaremuziek niet weg te denken uit het culturele verenigingsleven. Bijna ieder dorp heeft zijn eigen harmonie- of fanfare orkest. Het niveau is zeer hoog. Zeker in vergelijking met de rest van Nederland. De Limburgse muziekverenigingen draaien mee op wereldniveau evenals de korpsen uit Spanje en België.