Doelstelling Jeugdorkest

Belangrijkste doel van het jeugdorkest was én is: Jeugdige muzikanten al op jonge leeftijd samen muziek laten maken om zo het plezier te vergroten en om de overstap naar het grote korps te verkleinen. Het jeugdorkest vormt dus een belangrijke stap in de ontwikkeling van een jonge muzikant. Een jeugdige muzikant volgt de eerste jaren theorielessen en individuele lessen op het gekozen instrument. Als de docent van mening is dat zijn leerling er rijp voor is, gaat hij, naast zijn individuele lessen, meespelen in het jeugdorkest. Daar leert hij de verschillende facetten van het samen musiceren. In het jeugdorkest spelen ook jeugdige leden mee die al musiceren in het grote harmonieorkest.

Jeugdorkest Mherimba

Begin 2012 besloten de besturen van de harmonieën van Banholt en Mheer en de fanfare van Reijmerstok om op het gebied van de jeugdopleiding wat intensiever te gaan samenwerken. Na enkele constructieve vergaderingen tussen de besturen en Marc Houben, werd de samenwerking een feit en dat resulteerde in een eerste repetitie van een nieuw jeugdorkest in de harmoniezaal van Banholt in het voorjaar van 2012, o.l.v. dirigent Marc Houben. Spoedig erna werd er een begeleidingscommissie samengesteld. Een prijsvraag onder de leden van de drie verenigingen leverde een nieuwe naam op: Mherimba, waarvan de letters verwijzen naar de dorpen Mheer, Reijmerstok en Banholt.

In juni 2016 beëindigde fanfare St. Franciscus de samenwerking met jeugdorkest Mherimba. Vanaf dat moment spelen de jeugdige muzikanten uit Banholt en Mheer in Mherimba. In 2017 is harmonie Berggalm uit Noorbeek toegetreden tot het jeugdorkest.

Het jeugdorkest bestaat momenteel uit circa 35 jeugdige muzikanten, welke tijdens concerten ondersteuning krijgen van enkele volwassen muzikanten die het “zware” koperwerk (bas, euphonium en trombone) voor hun rekening nemen. Wekelijks wordt er gerepeteerd in harmoniezaal Amicitia te Banholt van 18.45u tot 19.45u. Op het programma staan veelal speciaal voor jeugdorkesten gecomponeerde muziekwerken, vaak met een link naar de pop- en filmmuziek. Echter ook marsmuziek en muziekwerken van meer klassieke aard worden door het orkest uitgevoerd.

Muzikale groei over de dorpsgrenzen heen

Jaarlijks vinden optredens plaats in de dorpen in de omgeving. Jaarlijks wordt in Mheer opgetreden tijdens het zomerconcert bij het kasteel en in de winter op de kerstmarkt. In Banholt krijgt Mherimba een podium bij het themaconcert. De muzikale medewerking met ensemble Angels Rule in 2018 en met Dyanne Sleijpen in 2014 vormden een hoogtepunt voor het orkest. De Nacht der Zielen in Banholt is een moderne allerzielenviering waarin Mherimba al jaren een mooie bijdrage levert.
Sinds 2014 neemt Mherimba elke twee jaar deel aan het Euro-Festival in Heel. In 2014 en 2018 werden de orkestleden van Mherimba en haar dirigent Marc Houben beloond met het predicaat “goed” en in 2016 zelfs met ”goed/zeer goed”.
In 2018 nam Mherimba deel aan de dirigentencursus Entornos, in samenwerking met de conservatoria van Den Haag en Zwolle.

Pannenkoekenconcert

Op 19 maart 2017 organiseerde de begeleiding van Mherimba en haar dirigent een zeer geslaagd ‘Pannenkoekenconcert’ waaraan vier jeugdorkesten deelnamen. Het concert stond volledig in het teken van optredens door jeugdorkesten. Het muzikaal programma werd afsloten door een gezamenlijk optreden door alle jeugdorkesten onder leiding van Marc Houben. Het volgende pannenkoekenconcert vindt op 24 maart 2019 plaats in Noorbeek.

Dirigent Jeugdorkest Mherimba

Sinds de oprichting van Mherimba in 2012 staat het jeugdorkest onder leiding van Marc Houben (1979), welke daarvoor al sinds januari 2004 de muzikale leiding had over het jeugdorkest van Harmonie Amicitia Banholt. Marc Houben kreeg theorieles en trompetles van Huub Maessen en speelde vanaf de oprichting zelf ook enkele jaren in het jeugdorkest van Amicitia Banholt. In 1989 trad hij toe tot het harmonieorkest. Na het overlijden van muziekdocent Maessen stapte Marc over op euphonium, het instrument dat zijn leraar zelf al die jaren had bespeeld in de Banholter harmonie. Marc volgde euphoniumlessen bij Ton Maessen en sedert 1997 bespeelde hij in de harmonie van Banholt de tuba. Begin 2017 heeft hij de overstap gemaakt naar hoorn. Sedert mei 2000 is Marc eveneens onderdirigent van Harmonie Amicitia. In het dagelijkse leven is Marc actief in het onderwijs en momenteel werkzaam als directeur op een Maastrichtse Basisschool.

Begeleiding Mherimba

De begeleiding van Mherimba is in handen van Sonja Bendermacher en Wendy Bendermacher  uit Banholt, Annemiek Berndsen, Celina Gubbels-Andrien uit Mheer en Margriet Drummen uit Noorbeek. Jeugdorkest Mherimba is te bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..